Mitä eroa on modernilla kalligrafialla ja sivellintekstauksella?

 

Moderni kalligrafia ja sivellintekstaus ovat molemmat uusia suuntauksia, jotka kuuluvat perinteikkääseen kalligrafian ja kaunokirjoitustaiteen kulttuuriin, mutta toisin kuin monet perinteiset, satoja ja satoja vuosia vanhat kalligrafiatyylit, ne ovat syntyneet viimeisimmän vuosikymmenen aikana, ja kukoistavat nyt.


Kirjoitin aiemmin postauksen modernista kalligrafiasta, mutta nyt sukelletaan siihen, mitä eroa (ja toisaalta mitä yhteistä!) on modernilla kalligrafialla ja sivellintekstauksella.


Yhteneväisyydet:

1. Ohuiden ja paksujen viivojen vaihtelu. Sekä modernissa kalligrafiassa, että sivellintekstauksessa on käytössä työvälineet, joilla on mahdollista saada eripaksuista viivaa, ja molemmille tyyleille onkin olennaista näiden viivojen vaihtelu ja flow. 

Modernin kalligrafian ”ainoa” tai ainakin tärkein sääntö, joka tulee takuuvarmasti hyvin tutuksi kaikille Kalligrafiastudion workshopeissa tai Masterclassilla opiskelleille, onkin käyttää ohuita ylöspäinvetoja ja paksumpia alaspäinvetoja säännönmukaisesti. 

Juuri tämä eripaksuisten viivojen kontrasti tekee kalligrafiasta (ja sivellintekstauksesta!) niin ihanan tyylikästä ja kaunista ja siksi tämän säännön harjoittelu on supertärkeää, oli välineenä sitten kalligrafiakynä tai sivellin.


workshop-05276.jpg

2. Kirjaimien sitominen. Molemmille tekstaustyyleille ominaista on myös se, että kirjaimet sidotaan kaunomaisesti toisiinsa. Voisikin yleistäen sanoa, että itse kirjoittaminen, eli ohuiden ja paksujen viivojen vaihtelu sekä kirjaimien sitominen on hyvin samankaltaista niin modernissa kalligrafiassa kuin sivellintekstauksessakin.

3. Luovuus saa näkyä. Sekä moderni kalligrafia että sivellintekstaus kuuluvat moderniin kalligrafiasuuntaukseen, jolle ominaista on se, että oma tyyli, kirjoittajan luovuus ja kokeilu saa näkyä. Ei ole sääntöjä sille, mihin suuntaan kirjaimien tulee kallistua, missä suhteessa niiden tulee olla toisiinsa nähden, jne. Tällaiset säännöt ovat hyvin yleisiä vanhoissa ja perinteisissä kalligrafiatyyleissä, kuten Italic, Spencerian tai Copperplate. Modernissa kalligrafiassa ja sivellintekstauksessa suurimman osan säännöistä voi heittää romukoppaan ja antaa oman tyylin loistaa!

Tämän huomaat, jos seuraat modernin kalligrafian ja tekstauksen ammattilaisia vaikkapa somessa: heidän tyylit ovat keskenään hyvin erilaisia – jokaisen tekijän oma kädenjälki on nähtävissä.


Eroavaisuudet:

1. Työvälineet. Työvälineet on yksi selkein eroavaisuus näiden kahden tyylin välillä. Modernissa kalligrafiassa käytetään perinteikkäitä välineitä, eli irtomustetta, kalligrafiavartta ja hiusterää. Sivellintekstauksessa on käytössä nimensä mukaisesti joko sivellin tai yleisemmin sivellintussi. 

2. Ilme. Kun käytössä on erilaiset kirjoitusvälineet, se vaikuttaa myös tekstauksen ulkonäköön eli ilmeeseen. Kalligrafiakynällä kirjoittaessa kynänviiva on ohutta ja keveää, jolloin tekstauksen ilmekin on usein hyvin siro. Sivellintusseja löytyy monessa eri koossa, joten varsinkin paksummilla sivellintusseilla on mahdollista tehdä rouheaa, leveää ja isoa jälkeä.

Koska sivellintusseja on yleisemmin saatavilla kaikissa sateenkaaren väreissä, on väreillä leikkiminen ja erilaiset kikkailut, kuten liukuvärjätty tekstaus helpommin saatavilla sivellintekstauksessa. Toki kalligrafiamusteitakin on saatavilla useissa eri väreissä, mutta hyviä musteita on ainakin Suomessa hieman vaikeampi saada käsiinsä. Siinä, missä sivellintusseja löytyy joka kirjakaupasta, oikeasti hyviä moderniin kalligrafiaan suunnattuja välineitä on vähemmän tarjolla. Onneksi Kalligrafiastudion kaupassa on tarjolla muutamia kauniita sävyjä väreillä leikkimiseen myös kalligrafiakynällä!


BrushLettering_at_Napa_by_Sara_Forsius-09757.jpg

3. Käden asento. Modernia kalligrafiaa kirjoittaessa on hyvin tärkeää ottaa kynästä kiinni ns. ala-asennosta, jotta terä osuu jatkuvasti oikeassa, kohtisuorassa kulmassa paperiin nähden. Tämä tuottaa usein erityisesti oikeakätiselle aloittelevalle kalligrafille päänvaivaa, sillä kynän pitäminen kiinni alhaalta käsin, ja sen ns. työntäminen paperin pintaa pitkin saattaa tuntua aluksi uudelta.

Jos olet vasenkätinen kirjoittaja, saatat olla etulyöntiasemassa oikeakätisiin kalligrafeihin nähden, varsinkin jos yllä kuvattu alaote on sinulle tuttu entuudestaan.

Sivellintussilla tai siveltimellä kirjottaessa käden asento on oikeakätiselle luontevampi, vasureille vähemmän tuttu. Ote on kynään nähden sivulta käsin, eli niinkuin oikeakätisesti tavallisestikin kynää pitävät. Vasenkätisen taas tulee totutella pitämään kynää n. 45 asteen kulmassa jotta käsi ei sotke vasta kirjoitettua.

Oikea käden asento on sivellintekstaajalle tärkeä, jotta sivellin pääsee taipumaan kauniisti ja ohuiden ja paksujen viivojen välinen kontrasti tulee kauniisti näkyviin.


Haluatko oppia lisää?

Jos haluat opiskella itsenäisesti, suosittelen aloittamaan tarvikkeista. Lataa parhaiden tarvikkeiden top 30 -listaus.

Opetan molempia tyylejä kädestä pitäen myös verkkokursseilla. Masterclass keskittyy moderniin kalligrafiaan ja sivellintekstaukseen pääset tutustumaan Self-love lettering -kurssilla.